Besluitenlijst 18 november 2025

Aanwezig

  • de heer J.C.J. van Bree, burgemeester
  • de heer G.J.A.H. van Gestel, wethouder
  • de heer F.J.M.C. Stravers, wethouder
  • de heer J.A.T.M. van de Laar, wethouder
  • de heer N.J.H. Scheltens, gemeentesecretaris
  • mevrouw N. van der Werf, notulist
  • mevrouw M.J. Sanders - de Jonge, wethouder
  • de heer P.J. Looijmans, wethouder

1

 

Besluitenlijst openbare collegevergadering d.d. 11 november 2025

De besluitenlijst van de openbare collegevergadering d.d. 11 november 2025 wordt conform vastgesteld.

2

 

Adviesnota prijsdifferentiatie particuliere bouwkavels

Tijdens de behandeling van het Programma Grondbeleid en kostenverhaal eind 2023 is door de raad besloten dat gemeentelijke bouwkavels voor vrijstaande woningen niet meer verkocht mogen worden op basis van inschrijving met toekenning aan de hoogste bieder. Wel is aangegeven dat de kavels marktconform geprijsd moeten worden.

Het college besluit:
1. In te stemmen met de werkwijze om de prijs per individuele bouwkavel in overleg met een externe taxateur te laten bepalen o.b.v. individuele kavelpaspoorten. 
2. In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze doorgeleiden naar de raad.

3

 

Adviesnota beslissing op bezwaar kapvergunning Varda

Na aanhoudende klachten over overlast vanwege met name de Elzen aan de weg Varda, is besloten een enquête te houden onder de bewoners. Die hebben daarbij met een overtuigende meerderheid aangegeven, dat zij de bomen vervangen willen zien. De bezwaarmaker wijst erop dat de bomen een goede conditie hebben, en dat het Groenbeleid in dat geval uitgaat van het handhaven van deze bomen. Desondanks adviseert de Commissie voor bezwaarschriften het bestreden besluit in stand te laten.

Het college besluit:
1. De kapvergunning te corrigeren, omdat het hier bij nader inzien blijkt te gaan om 9 Elzen (Alnus) en 2 Essen (Fraxinus).
2. Het bestreden besluit verder in stand te laten overeenkomstig het advies van de Commissie voor bezwaarschriften.

4

 

Adviesnota vier nieuwe panden voor opvang ontheemden Oekraine

De gemeente heeft recentelijk vier panden aangekocht in het kader van toekomstige gebiedsontwikkeling. Deze panden zijn uitermate geschikt om aan ontheemden uit Oekraïne tijdelijke noodopvang te kunnen bieden. Voorliggend voorstel houdt rekening met het Kader vluchtelingenopvang, zoals in februari 2025 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het betreft hier een vorm van tijdelijke en kleinschalige opvang.

Het college besluit:
1. Vier panden in Geldrop te gebruiken voor de opvang van een beperkt aantal ontheemde gezinnen uit Oekraïne. 
2. Een aangepast participatietraject te volgen waarbij de direct aanwonenden zullen worden geïnformeerd. 
3. Op 18 november 2025 de commissie Samenleving hiervan met een mededeling door de portefeuillehouder op de hoogte te stellen.

5

 

Adviesnota tactisch beleid archivering tekstberichten

Via dit voorstel wordt gevraagd om het tactisch beleid archivering tekstberichten vast te stellen. Het tactisch beleid geeft antwoord op het ‘wat’ en het ‘hoe’ van de archivering van tekstberichten. Er is een concreet stappenplan in uitgewerkt om de Dommelvallei organisaties op alle niveaus duurzaam te ondersteunen bij het uitvoeren van het beleid. We hanteren in het beleid het uitgangspunt ‘Nee, tenzij’ voor het gebruik van tekstberichten via niet door de organisaties ondersteunde en beheerde applicaties. Bestuurlijke en formele communicatie verloopt in principe via beheerde gemeentelijke applicaties. Externe apps gebruiken we niet. Alleen als aantoonbaar geen werkbaar alternatief bestaat, of bij spoed, mag het tijdelijk wel. Puur praktische berichten zonder beleidswaarde bewaren we niet. Zodra een bericht inhoud heeft die hoort bij beleid, besluitvorming of een zaak, leggen we het vast in Djuma. Bij elke uitzondering leggen we in de bijbehorende zaak kort vast waarom is afgeweken en welke risicoafweging is gemaakt. Met het vaststellen van dit beleid, geven we op tactisch niveau invulling aan archiefverplichtingen. In lijn met informatieveiligheid vragen we om mandaat zodat de gemeentesecretaris voortaan tactisch beleid op het gebied van archief- en informatiebeheer mag vaststellen.

Het college besluit:
1. Vast te stellen het tactisch beleid archivering tekstberichten 2025-2029. 
2. De gemeentesecretaris mandaat te verlenen tot het vaststellen van onderwerp-specifieke tactische beleidsregels geldend voor de gemeente.

6

 

Adviesnota Beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek

Beleidsregels zijn opgesteld om de tijdelijke compensatie van alleenverdienende huishoudens die in 2023 en 2024 financieel zijn benadeeld door het mislopen van toeslagen te regelen. De regeling voorziet in een forfaitaire tegemoetkoming van €675 per toeslagjaar. De tegemoetkoming wordt ambtshalve verstrekt aan huishoudens die op de lijst van de Belastingdienst staan. Voor huishoudens die niet op de lijst voorkomen, is een aanvraagmogelijkheid ingericht met een vereenvoudigde toets. De regeling geldt uitsluitend voor de toeslagjaren 2023 en 2024, voor de jaren 2025 tot en met 2027 wordt een afzonderlijk proces ingericht op basis van landelijke wetgeving.

Het college besluit in te stemmen met:
1. Het vaststellen van de beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek 2023-2024 Geldrop-Mierlo waarin is opgenomen: 
a. Een forfaitair bedrag van € 675,- per huishouden uit te keren per toeslagjaar. 
b. Dit bedrag ambtshalve te verstrekken als bijzondere bijstand aan de huishoudens die de belastingdienst heeft aangemerkt als rechthebbenden. 
c. Het openstellen van een aanvraagprocedure voor een mogelijke groep rechthebbende die geen ambtshalve verstrekking ontvangen. 
2. Het benodigde budget à € 25.650,- te dekken uit FCL 6630002 bijzondere bijstand / ECL 34102.

7

 

Adviesnota Raadsinformatiebrief vergroenen centrum Geldrop

Tijdens de collegevergadering van 11 november 2025 is het vergroenen van het centrum van Geldrop besproken. Afgesproken is dat wij de raad middels een raadsinformatiebrief op de hoogte stellen van het proces rondom het vergroenen van het centrum van Geldrop. Ook is alvast het agendaverzoek voor de commissie Ruimte bijgevoegd.

Het college besluit:
1. In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief. 
2. In te stemmen met het agendaverzoek. 
3. De raadsinformatiebrief en het agendaverzoek door te geleiden naar de griffie.

8

 

Veilig thuis spoedeisende zorg

Sinds 1 januari 2022 voert Veilig Thuis (VT) de spoedeisende zorg binnen het vrijwillig kader uit voor Zuidoost-Brabant. VT heeft hiervoor ingetekend in een aanbestedingstraject en is een contract aangegaan dat inclusief verlengingsmogelijkheden loopt tot en met 31 december 2029. VT heeft daarvoor een crisisinterventieteam (CIT)[1] opgezet. VT heeft in april van dit jaar laten weten dat zij capaciteitsproblemen ervaren bij het CIT, en dat zij de dienstverlening intern niet langer kunnen borgen. Voor de periode tot en met eind 2025 is een tijdelijke oplossing gevonden in de inzet van Jeugdbescherming Brabant (JBB)[2] als onderaannemer, gefinancierd uit de middelen die VT heeft ontvangen voor het CIT.
VT heeft aangegeven dat zij voor de uitvoering van de spoedeisende zorg door het CIT in 2026 een financieel tekort voorziet van € 400.000. Dit tekort bestaat uit circa € 120.000 voor extra noodzakelijke capaciteit en € 280.000 als gevolg van mogelijke doorbelasting vanuit regio Noordoost Brabant (NOB)[3], vanwege de doorlopende inzet van JBB als onderaannemer. VT verzoekt de regio ZOB om dit verwachtte tekort ad € 400.000 te dichten middels een extra compensatie. Middels dit voorstel wordt een advies gegeven over het antwoord op dit verzoek. VT geeft aan dat dit tekort voortkomt uit een onderschatting van VT voor de benodigde formatie en daarmee oorspronkelijke prijsstelling en de wijze waarop de opdracht destijds is aangenomen. De organisatie heeft aangegeven dat dit hen in een financieel kwetsbare positie brengt en doet een beroep op compensatie door de regio.
Regio Zuidoost-Brabant gaat de spoedeisende zorg voor het vrijwillig kader opnieuw aanbesteden per 1 januari 2027. De vraag voor compensatie voor het CIT heeft dus enkel betrekking op het jaar 2026.

Het college besluit:
1. Een gedeeltelijke compensatie van € 120.000 aan Veilig Thuis toe te kennen vanuit de regio als geheel. Dit betekent na verdeling € 5.991 euro voor Geldrop-Mierlo.
2. Compensatie te verrekenen op basis van daadwerkelijke inzet. 
3. Kosten te verdelen over 21 gemeenten op basis van inwoneraantal. Voor Geldrop Mierlo betreft dit € 5.991 euro. 
4. Verantwoordelijkheid doorbelasting NOB bij Veilig Thuis te laten. 
5. Dekking binnen bestaand gemeentelijk budget Jeugd. FCL 6682001. 
6. Begrotingswijziging opnemen in de 1e Tussentijdse rapportage 2026 en de kwartaalrapportage Sociaal Domein

9

 

Uitnodigingen, te bespreken in B&W-vergadering d.d. 18 november 2025

De uitnodigingen worden voor kennisgeving aangenomen.

10

 

Overzicht representatie college vanaf 18 november 2025

Het overzicht representatie wordt voor kennisgeving aangenomen.