Wat is het?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt uw eigen gegevens inzien of er een kopie van opvragen (uittreksel). Ook kunt u de gegevens van iemand anders opvragen.  

De gegevens uit de BRP worden gebruikt door verschillende organisaties, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor

Hoe werkt het?

Uw gegevens uit de BRP inzien

U kunt gegevens inzien bij de gemeente waar u woont of online via MijnOverheid.nl.

Uittreksel uit de BRP opvragen

U kunt een uittreksel uit het BRP aanvragen voor uzelf, of voor uw kinderen tot en met 16 jaar.

Online

Inloggen met DigiD-gegevens

  • Vul uw gegevens in.
  • Betaal het uittreksel online bij de aanvraag.
  • U krijgt het uittreksel binnen 7 werkdagen thuisgestuurd.

Aan de balie

Schriftelijk

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.
  • Opsturen naar:

Gemeente Geldrop-Mierlo
Postbus 10101
5660 GA Geldrop

Wat moet ik doen?

Gegevens van iemand anders opvragen

U kunt de gegevens van iemand anders uit het BRP opvragen (naam, adres en woonplaats). U moet uitleggen waarom u de gegevens nodig hebt. U mag deze gegevens niet voor commerciële doelen gebruiken.

  • De persoon om wie het gaat, moet toestemming geven voor het delen van de gegevens.
  • Een verzoek om informatie uit de BRP kunt u indienen door in te loggen met uw DigiD-gegevens.

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen

Wat moet ik meenemen?

Online aanvragen

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Wat kost het?

Manier van aanvragenTarief
Online€7,85
Aan de balie€13,40

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Heeft u gevonden wat u zocht?