Wat is het?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Wie kunnen deze gegevens inzien of opvragen (uittreksel)?

  • Uzelf
  • Afnemers (dit zijn andere overheidsinstanties)
  • Derden (o.a. advocaten, notarissen voor het uitoefenen van hun werkzaamheden en niet voor commerciële doeleinden)

U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor

Hoe werkt het?

Uw gegevens uit de BRP inzien

U kunt gegevens inzien bij de gemeente waar u woont of online via MijnOverheid.nl.

Uittreksel uit de BRP opvragen

U kunt een uittreksel uit het BRP aanvragen voor uzelf, of voor uw wettelijke kinderen tot en met 16 jaar bij de gemeente waar u woont.

Online

Inloggen met DigiD-gegevens

  • Vul uw gegevens in.
  • Betaal het uittreksel online bij de aanvraag.
  • U krijgt het uittreksel binnen 7 werkdagen thuisgestuurd.

Aan de balie

Gegevens van iemand anders opvragen

U kunt de gegevens van iemand anders uit het BRP opvragen (naam, adres en woonplaats). U moet uitleggen waarom u de gegevens nodig hebt. U mag deze gegevens niet voor commerciële doelen gebruiken.

  • De persoon om wie het gaat, moet toestemming geven voor het delen van de gegevens.
  • Een verzoek om informatie uit de BRP kunt u indienen door in te loggen met uw DigiD-gegevens.

BRP gegevens opvragen derde

  • Vul bovenstaand formulier in.
  • U heeft hiervoor uw Eherkenning - eIDas nodig.
  • Betaal het uittreksel online bij de aanvraag.
  • U krijgt het uittreksel binnen 7 werkdagen thuisgestuurd.

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Wat kost het?

Tarieven 2020

Manier van aanvragenTarief
Online€8,05
Aan de balie€13,80
Afnemers en derden€13,80

Wat moet ik meenemen?

Online aanvragen

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.