Veel gestelde vragen Locatie Akert

Leefbaarheid en veiligheid

Hoe is het toezicht op de woonlocatie geregeld?

De woonlocatie van het COA heeft een locatiemanager. Ook garandeert het COA 7 dagen per week, 24 uur per dag begeleiding. Er zijn gecertificeerde bedrijfshulpverleners op de woonlocatie. Ieder kind heeft een mentor van het COA én een eigen voogd vanuit het Nidos. Er is dus veel toezicht op deze kwetsbare groep.

Mogen de jongeren van het terrein af?

Ja, net als alle jongeren mogen zij naar buiten. Ze gaan ook gewoon naar school bijvoorbeeld. Wel geldt de regel dat zij zich 2 keer per dag fysiek bij de opvanglocatie moeten melden. Het COA organiseert op de locatie activiteiten zodat jongeren gemotiveerd zijn om op de locatie te blijven.

Hoe wordt er overlast op de woonlocatie voorkomen?

Het COA informeert de jongeren over de huisregels van de woonlocatie. Ook zorgt het COA voor een stukje inburgering. De jongeren krijgen uitleg over de omgangsvormen, waarden en normen en de gedrags- en verkeersregels in Nederland. Regelmatig komt de wijkagent langs om te informeren hoe het gaat maar ook om met de jongeren in gesprek te gaan. Als de jongeren regels overtreden dan zitten daar consequenties aan die gebruikelijk zijn in een huishouden.

Hoe is de openbare orde en veiligheid geregeld?

De leefbaarheid, beheersbaarheid en veiligheid op de opvanglocatie vallen onder de verantwoordelijkheid van het COA. Locatiemanager en team houden overdag toezicht op de veiligheid en leefbaarheid op de locatie. Het COA heeft voor de nacht de particuliere beveiligingsorganisatie Trigion ingehuurd. 

Bij strafbare feiten of verstoringen van de openbare orde wordt de politie ingeschakeld. Die neemt de locatie en de omgeving ook in de surveillance mee. Verder is er regelmatig overleg tussen het COA, de wijkagent en de gemeente om signalen van inwoners te bespreken en eventueel maatregelen te treffen. De wijkagent, gebiedsregisseur en BOA onderhouden hiervoor nauw contact met de bewoners die in de omgeving van Akert wonen.

Waar kunnen inwoners met klachten terecht?

COA heeft een telefoonnummer 06 29 085 167 waarop de woonlocatie 24 uur en 7 dagen per week bereikbaar is. Daarnaast is er het landelijk nummer van de politie (0900-8844) en voor spoedgevallen geldt 112.

Er is ook goed en regelmatig contact tussen omwonenden, het COA en de gemeente om knelpunten, zorgen en oplossingen bespreken. De klankbordgroep heeft voor de opening van de woonlocatie een aantal keren overleg gevoerd. En dit heeft geleid tot aanpassingen van de toegang tot het terrein van de COA-opvanglocatie. Deze overleggen gaan door nu de woonlocatie in gebruik is genomen. Zo blijven we samen kijken hoe het gaat in de wijk en hoe de jongeren goed kunnen integreren.

Tot wanneer worden de jongeren in de Akert opgevangen?

Het college van B&W heeft een overeenkomst gesloten met het COA voor opvang op deze locatie tot 1 september 2026. Ook de vergunning loopt op 1 september 2026 af. Voor de opvang van deze doelgroep na deze datum wordt een andere locatie in Geldrop-Mierlo gezocht. Er is nog geen andere locatie gevonden op dit moment. We zoeken niet naar een plek in de wijk Akert.