Rekenkamer
Eén van de belangrijke taken van de gemeenteraad is de controlerende taak. De raad kan niet alles zelf onderzoeken. Om de controlerende functie van de raad te versterken heeft de wetgever gemeenten verplicht gesteld om een rekenkamer in te voeren.
De rekenkamer is dan wel bedoeld om de controlerende taak van de raad te versterken, maar dat betekent niet dat de rekenkamer gezien mag worden als een uitvoerend orgaan van de raad. De leden van de rekenkamer zijn weliswaar benoemd door de raad, maar de kamer is onafhankelijk. En omdat dat zo is, kan de raad de rekenkamer geen opdracht geven tot het uitvoeren van bepaalde onderzoeken. Wel kan de raad de rekenkamer verzoeken een onderzoek in te stellen.
Een onderzoek van de rekenkamer richt zich met name op de volgende drie vragen:
- is het beleid doeltreffend?
- is de beleidsuitvoering doelmatig?
- is de besteding rechtmatig?
of anders geformuleerd:
- hebben we bereikt wat we wilden?
- hebben we gedaan wat we moesten doen?
- heeft het gekost wat het mocht kosten?
Verordening
In de gemeente Geldrop-Mierlo zijn de taken en bevoegdheden van de rekenkamer vastgelegd in de Verordening op de Rekenkamer 2023 Geldrop-Mierlo”
Samenstelling rekenkamer
Een rekenkamer bestaat alleen uit externe leden en fungeert dus absoluut onafhankelijk van de raad.
De gemeenteraad van Geldrop-Mierlo heeft gekozen voor een rekenkamer die bestaat uit twee leden, waaronder een voorzitter:
- Mr. Drs. Sandra van Breugel (voorzitter)
Nevenfuncties
Mr. Drs. Sandra van Breugel
- Lid bestuur van de NVRR (Vereniging van Rekenkamers) Utrecht
- Lid raad van toezicht Bravis Ziekenhuis Roosendaal / Bergen op Zoom
- Voorzitter raad van toezicht CNV Vakmensen Utrecht
- Vice voorzitter raad van commissarissen ACV NV Ede (Afvalbranche)
- Voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Fivoor Poortugaal
- Vice voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Altrecht Utrecht
- Vice voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Centraal Amersfoort
- Voorzitter rekenkamer Son en Breugel
Publicaties rekenkamer
Jaarverslagen en onderzoeksplannen
- RKC GM Jaarverslag 2022 Onderzoeksplan 2023 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2021 Jaarplan 2022 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2020 Onderzoeksplan 2021 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2019 Onderzoeksplan 2020 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2018 Onderzoeksplan 2019 (pdf)
Onderzoeksrapporten
- 2024 Financiële baten van het maatschappelijk vastgoed in de gemeente Geldrop-Mierlo
- 2023 Rekenkamerrapport Beter sturen op Cure (pdf)
- 2022 Quick scan 'Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob)' (pdf)
- 2021 Rekenkamerrapport MRE & SGE Regionale opgaven
- 2021 Aanbiedingsbrief onderzoek doorwerking (pdf)
- 2021 Rapport doorwerking (pdf)
- 2021 RKC GM Rekenkamerbrief (pdf)
- 2020 RKC GM Rekenkamerbrief (pdf)
- 2020 Rapport Rekenkamercommissie ODZOB (pdf)
- 2019 Rapport IBP Geldrop-Mierlo (pdf)
Contact
Mocht u vragen hebben aan of over de rekenkamer dan kunt u contact opnemen met de griffie: (040) 289 37 12, griffie@geldrop-mierlo.nl