Rekenkamer
Eén van de belangrijke taken van de gemeenteraad is de controlerende taak. De raad kan niet alles zelf onderzoeken, want daarvoor ontbreken de tijd, de middelen en de mensen. Om de controlerende functie van de raad te versterken heeft de wetgever de gemeenten verplicht gesteld om uiterlijk 1 januari 2006 een rekenkamer in te voeren.
De rekenkamer is dan wel bedoeld om de controlerende taak van de raad te versterken, maar dat betekent niet dat de rekenkamer gezien mag worden als een uitvoerend orgaan van de raad. De leden van de rekenkamer zijn weliswaar benoemd door de raad, maar de kamer is onafhankelijk. En omdat dat zo is, kan de raad de rekenkamer geen opdracht geven tot het uitvoeren van bepaalde onderzoeken. Wel kan de raad de rekenkamer verzoeken een onderzoek in te stellen.
Zie hier het RKC Jaarverslag 2022 en jaarplan 2023
Een onderzoek van de rekenkamer richt zich met name op de volgende drie vragen:
- is het beleid doeltreffend?
- is de beleidsuitvoering doelmatig?
- is de besteding rechtmatig?
of anders geformuleerd:
- hebben we bereikt wat we wilden?
- hebben we gedaan wat we moesten doen?
- heeft het gekost wat het mocht kosten?
Verordening
In de gemeente Geldrop-Mierlo zijn de taken en bevoegdheden van de rekenkamer vastgelegd in de Verordening op de Rekenkamer 2020 (pdf, 454 kB).
Samenstelling rekenkamer
De gemeenteraad heeft van de wetgever de keuze gekregen tussen een rekenkamer of een rekenkamercommissie. Een rekenkamer bestaat alleen uit externe leden en fungeert dus absoluut onafhankelijk van de raad. Een rekenkamercommissie is ook onafhankelijk, maar hierin kunnen – naast de externe leden – ook raadsleden zitting hebben, om zo de betrokkenheid van de raad bij deze instantie aan te geven.
De gemeenteraad van Geldrop-Mierlo heeft gekozen voor een rekenkamer, die bestaat uit twee externen.
De rekenkamer bestaat uit 2 (externe) leden:
- Mr. Drs. Sandra van Breugel (voorzitter)
Nevenfuncties
Mr. Drs. Sandra van Breugel
- Lid bestuur van de NVRR (Vereniging van Rekenkamers) Utrecht
- Lid raad van toezicht Bravis Ziekenhuis Roosendaal / Bergen op Zoom
- Voorzitter raad van toezicht CNV Vakmensen Utrecht
- Vice voorzitter raad van commissarissen ACV NV Ede (Afvalbranche)
- Voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Fivoor Poortugaal
- Vice voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Altrecht Utrecht
- Vice voorzitter klachtencommissie BOPZ GGZ Centraal Amersfoort
Publicaties rekenkamer
Jaarverslagen en onderzoeksplannen
- RKC GM Jaarverslag 2022 Onderzoeksplan 2023 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2019 Onderzoeksplan 2020 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2018 Onderzoeksplan 2019 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2017 Onderzoeksplan 2018 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2016 Onderzoeksplan 2017 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2015 Onderzoeksplan 2016 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2014 Onderzoeksplan 2015 (pdf)
- RKC GM Jaarverslag 2013 Onderzoeksplan 2014 (pdf)
Onderzoeksrapporten
- 2023 Rekenkamerrapport Beter sturen op Cure (pdf)
- 2022 Quick scan 'Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob)' (pdf)
- 2021 Rekenkamerrapport MRE & SGE Regionale opgaven
- 2021 Aanbiedingsbrief onderzoek doorwerking (pdf)
- 2021 Rapport doorwerking (pdf)
- 2021 RKC GM Rekenkamerbrief (pdf)
- 2020 RKC GM Rekenkamerbrief (pdf)
- 2020 Rapport Rekenkamercommissie ODZOB (pdf)
- 2019 Rapport IBP Geldrop-Mierlo (pdf)
- 2018 Quick scan naar ‘hypotheekverstrekking aan ambtenaren’ (pdf)
- 2018 Quíck scan naar 'onafhankelijkheid bezwaar en klachtencommissie' (pdf)
- 2017 Onderzoek Startersleningen def versie (pdf)
- 2016 Armoedebeleid in de gemeente Geldrop-Mierlo - Rekenkamercommissie Geldrop-Mierlo (pdf)
- 2015 Verbonden Partijen inzicht en sturen met financiën (pdf)
- 2014 Ambities versus verwachtingen (pdf)
- 2013 Rapport Juridische Kwaliteitszorg (pdf)
- 2012 Rapport Kansen voor Kaderstelling (pdf)
- 2011 Externe inhuur goed geregeld_def (pdf)
- 2010 Programmabegroting: De raad aan het roer (pdf)
- 2009 Rapport It takes two to tango definitief (pdf)
- 2008 Eindrapport Verbonden Partijen (pdf)
- 2008 Eindrapport Tot op de bodem (pdf)
- 2007 Sturen met subsidies (pdf)
Contact
Mocht u vragen hebben aan of over de rekenkamer dan kunt u contact opnemen met de griffie: (040) 289 37 12, griffie@geldrop-mierlo.nl