Busbaan Mierloseweg

Wij zijn van plan een busbaan te realiseren op de Mierloseweg, tussen de Grote Bosweg en de Spoelstraat. Het voorlopig ontwerp heeft ter inzage gelegen van vrijdag 10 januari tot en met donderdag 20 februari 2025.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de ingekomen reacties gebruikt om een definitief ontwerp (DO) voor de beoogde busbaan vast te stellen. In de navolgende toelichting wordt het ontwerp op hoofdlijnen beschreven.

Aanleiding

Door filevorming op de Mierloseweg loopt het openbaar vervoer vertragingen op waardoor een onbetrouwbare dienstregeling wordt gereden. Het regionale en gemeentelijk beleid is er juist op gericht om te komen tot een structurele verbetering van het openbaar vervoer. Door de aanleg van een busbaan vanaf de Grote Bosweg tot het kruispunt met de Dwarsstraat/Spoelstraat kan de bus de wachtrij met aanzienlijk minder tijdverlies passeren. Door een vlotte doorstroming en een meer betrouwbare dienstregeling kan het openbaar vervoer beter concurreren met de auto. Hierdoor neemt het aantal busreizigers toe waarmee we de regio beter bereikbaar houden.

Een mobiliteitstransitie naar meer openbaar vervoer is onder meer opgenomen in de regionale mobiliteitsvisie en is tevens verankerd in de Lokale Bereikbaarheidsagenda. In het Regionale Bereikbaarheidsakkoord is de mobiliteitsvisie nader uitgewerkt in concrete projecten waaronder de aanleg van een busbaan op de Mierloseweg.

Busbaan

We realiseren een busbaan op de Mierloseweg tussen de aansluiting met de Grote Bosweg en het kruispunt met de Spoelstraat, met een lengte van ca 425m, in de rijrichting Geldrop. De aan te leggen busbaan sluit rechtstreeks aan op het voorsorteervak voor rechts afslaand verkeer bij het kruispunt met de Mierloseweg/Spoelstraat. De bus rijdt via dit voorsorteervak en voegt met behulp van een negenoog direct ná de stopstreep van deze verkeersregelinstallatie weer in het overige verkeer waardoor de gehele wachtrij kan worden gepasseerd. Een dergelijke toepassing werd eerder gerealiseerd bij de kruispunten Gijzenrooiseweg/Schaarland en Eindhovenseweg/Hooge Akker. Deze oplossing heeft een gunstiger ruimtebeslag dan een separate busbaan tot aan de stopstreep en kan enkel worden toegepast als de hoeveelheid rechts afslaand autoverkeer in verhouding gering is. Aldus is er voldoende ruimte om een enkele busbaan binnen de beschikbare verkeersruimte te realiseren. De chicane (halverwege tussen de Grote Bosweg en het verkeerslicht) komt daarmee te vervallen en een deel van het fietspad wordt 0,93m in noordelijke richting opgeschoven. De gehele aanpassing kunnen we desondanks op gemeentegrond realiseren.

Rijbaan Mierloseweg

De toplaag van de naastgelegen rijbaan voor het autoverkeer wordt in dit project vervangen door een geluid reducerend asfalt. Uit akoestisch onderzoek blijkt dat bij de woningen langs de aan te leggen busbaan het geluid ten opzichte van de huidige situatie met ongeveer 1 dB afneemt door toepassing van een stiller wegdek. Volledigheidshalve verwijzen wij naar bijgaand akoestisch onderzoek, uitgevoerd door adviesbureau RHDHV.

Groen

Door aanleg van de busbaan dienen zes bomen te worden verwijderd. Deze zijn nu nog van een beperkte grootte of staan in de verdrukking van andere bomen. Het straatbeeld zal daardoor niet noemenswaardig wijzigen.

Verkeersregelinstallatie

De verkeersregelinstallatie uit 2005 wordt vervangen en aangepast. Na 20 jaar is een installatie aan het einde van zijn levensduur.

Planning

De aanleg van de busbaan Mierloseweg zal naar verwachting starten in het najaar van 2025. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Philip Wouters van de afdeling Ruimte via het telefoonnummer 040-2893893.