Wat is een stempas?

Alle kiesgerechtigden ontvangen uiterlijk op woensdag 15 oktober 2025 een stempas. Waar u met deze stempas kunt stemmen leest u onder andere in de bijsluiter bij de stempas en op de achterkant van de kandidatenlijst die huis-aan-huis bezorgd wordt. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee te nemen. U bent verplicht dit te laten zien aan de voorzitter van het stembureau. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.

Stempas kwijt, niet ontvangen of beschadigd?

U kunt aan de balie van het gemeentehuis tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen.

Met name de QR-code op uw stempas mag niet beschadigd zijn.

Register Ongeldige Stempassen

Op dinsdag 28 oktober 2025 om 12.00 uur wordt het Register Ongeldige Stempassen opgemaakt. Het Register Ongeldige Stempassen wordt in de stembureaus gebruikt om te controleren of er geen stempassen worden gebruikt die niet langer rechtsgeldig zijn (bijvoorbeeld omdat de kiezer een vervangende stempas heeft aangevraagd, een volmacht heeft verleend waardoor de stempas is vervallen of dat de stempashouder is overleden). Daarom dient de aanvraag voor een vervangende stempas bij de gemeente ontvangen te zijn uiterlijk op dinsdag 28 oktober vóór 12.00 uur.

Hoe vraagt u een vervangende stempas aan?

  • Mondeling verzoek

U kunt een afspraak maken bij de balie in het gemeentehuis. Dit kan vanaf woensdag 8 oktober 2025 tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur. Maak hiervoor een afspraak: Afspraak maken.

Als uw aanvraag wordt goedgekeurd krijgt u uw vervangende stempas direct mee.

  • Schriftelijk verzoek

U kunt schriftelijk een vervangende stempas aanvragen (modelformulier J8, hieronder). Het verzoek moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 om 12:00 uur bij de gemeente zijn ontvangen. Vergeet niet een kopie van uw legitimatiebewijs mee te sturen. 

  • Digitaal verzoek

Via de knop hieronder kunt u met uw DigiD een digitaal verzoek indienen voor het aanvragen van een vervangende stempas. Een digitaal verzoek kunt u indienen vanaf maandag 22 september 2025 tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 12.00 uur.

Digitaal verzoek

Vanaf woensdag 8 oktober versturen wij de vervangende stempassen. Omdat de post op veel plaatsen niet meer dagelijks wordt bezorgd, raden wij u aan de vervangende stempas tijdig aan te vragen!

Gaat u stemmen, dan neemt u naast de stempas ook een geldig legitimatiebewijs (dat niet langer dan 5 jaar verlopen is) mee.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel deze gerust via een e-mail naar verkiezingen@geldrop-mierlo.nl of bel met het team Verkiezingen (040) 289 38 93. We helpen u graag verder.