Besluitenlijst 3 juni 2025

Aanwezig

de heer J.C.J. van Bree, burgemeester
de heer F.J.M.C. Stravers, wethouder
de heer G.J.A.H. van Gestel, wethouder
de heer J.A.T.M. van de Laar, wethouder
de heer P.J. Looijmans, wethouder
de heer N.J.H. Scheltens, gemeentesecretaris
mevrouw N. van der Werf, notulist
mevrouw M.J. Sanders - de Jonge, wethouder

1

 

Besluitenlijst B&W-vergadering d.d. 27 mei 2025

De besluitenlijst van de openbare collegevergadering d.d. 27 mei 2025 wordt conform vastgesteld.

2

 

Collegevoorstel Beantwoording Art. 36 vragen D66 over ontsiering straatbeeld door dagelijkse PBD-zakken aan lantaarnpalen

D66 stelt art. 36-vragen over de dagelijkse ontsiering van het straatbeeld door te vroeg aangeboden PBD-zakken aan de lantaarnpalen in het centrum van Geldrop. 

Een directe oplossing is lastig. Immers de ervaring, ook buiten de gemeente, leert dat dit probleem niet is op te lossen met slechts een op zichzelf staande maatregel. Het is een samenspel tussen communicatie, inzamelvoorzieningen en -systeem en menselijk gedrag. 

Het inzetten van ondergrondse containers voor PBD zou ogenschijnlijk een oplossing zijn, maar dit inzamelmiddel wordt niet meer ondersteund door Verpact. Vanwege vervuiling door ander afval in ondergrondse PBD-containers krijgen gemeenten die dit inzamelmiddel inzetten voor PBD geen vergoeding meer via de overeenkomst met Verpact. 

Op korte termijn kunnen we inzetten op een bewustwordingscampagne, toezicht en handhaving blijven uitvoeren in de vorm van surveillance en waarschuwingsstickers. Eventueel kroonringen verwijderen, maar dat verplaatst het probleem in plaats van dat het een oplossing is. Op de lange termijn zou voor PBD in specifieke gebieden in de gemeente (zoals het centrum van Geldrop) nascheiding een oplossing kunnen zijn. De inzet van deze inzamelmethode wordt in de totstandkoming van nieuw afvalbeleid overwogen.

Het college besluit:
1. In te stemmen met de bijgevoegde beantwoording op schriftelijke vragen van D66;
2. Beantwoording via de griffie door te sturen naar de gemeenteraad.

3

 

Adviesnota formeel besluit B&W Programma grondbeleid en kostenverhaal 2025

Via dit besluit worden de nieuwe bijlagen bij het ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal’ vastgesteld (‘Bijlage 2025’). 
Het college van burgemeester en wethouders is het bevoegde gezag om (bijlagen bij) programma's als bedoeld in de Omgevingswet vast te stellen. 
Het ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal 2025’, met de nieuwe bijlagen, is op 11 november 2024 geaccordeerd door de gemeenteraad. Na de vaststelling kan het nieuwe ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal 2025’ worden bekendgemaakt volgens de regels van de Omgevingswet.

Het college besluit:
a. Het ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal 2025’ en de daarbij behorende geactualiseerde bijlagen vast te stellen. 
b. Te bepalen dat dit ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal 2025’ in werking treedt daags na publicatie hiervan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. 
c. Het ‘Programma grondbeleid en kostenverhaal, gemeente Geldrop-Mierlo’, zoals gepubliceerd op 16 januari 2024, op de datum als vermeld onder b in te trekken.

4

 

Adviesnota mandaat intrekking parkeervergunningen

Op grond van artikel 15 van de ‘Parkeerverordening Geldrop-Mierlo 2023’ is het college van burgemeester en wethouders bevoegd vergunningen in te trekken of te wijzigen. 
Hiervoor werd echter nog geen mandaat geregeld.

Het college besluit:
1. Het mandaat volgens het ‘Mandaatregister 2024 Geldrop-Mierlo’ voor het Team Ruimtelijke Ontwikkeling onder de nummers 53 en 54 (‘Parkeerverordening’) in te trekken; 
2. Mandaat te verlenen voor het verlenen, weigeren, intrekken of wijzigen van parkeervergunningen en bezoekersvergunningen, aan: 
a. de manager van het Team Ruimtelijke Ontwikkeling, met de mogelijkheid van ondermandaat; 
b. de juristen omgevingsrecht.

5

 

Collegevoorstel RIB Social return on investment (SROI)

Social Return on Investment (SROI) is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om sociale doelstellingen te realiseren bij het verlenen van opdrachten. Gemeenten sluiten contracten af met opdrachtnemers (op allerlei domeinen, van zorg tot lantaarnpalen). Afhankelijk van inhoud, duur en omvang van dit contract wordt hierin een SROI-verplichting opgenomen. Dit houdt in dat de opdrachtnemer een percentage van de opdrachtsom ten goede laat komen aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Opdrachtnemers worden op deze manier gemotiveerd om een bijdrage te leveren aan een inclusieve arbeidsmarkt. 

Voor de zeven gemeenten van de arbeidsmarktregio en de GR Peelgemeenten is de uitvoering van het SROI-beleid, het Beleidskader SROI 2024-2027, belegd bij de regionale Servicedesk Social Return. De Servicedesk is maart 2024 gestart. Het afgelopen jaar heeft de servicedesk geïnvesteerd in het in kaart brengen van contracten met een SROI-verplichting, het adviseren over SROI in nieuwe contracten en het controleren en ondersteunen van opdrachtgevers bij het invullen van hun SROI-verplichting. Met bijgaande raadsinformatiebrief informeren we de gemeenteraad over de eerste resultaten van de Servicedesk en de koers voor 2025.

Het college besluit in te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief Voortgang regionale servicedesk Social Return en deze door te geleiden naar de gemeenteraad.

6

 

Adviesnota Uitvoeringsvoorschriften Gemeenschappelijke fietsenberging en stalling voor scootmobielen

De gemeente wil, net als veel andere gemeenten, een gelijkwaardige oplossing mogelijk maken voor het realiseren van een gemeenschappelijke fietsenberging en stalling voor scootmobielen bij woongebouwen. Dit is toegestaan op basis van artikel 4.7 van de Omgevingswet en het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL).

Het college besluit de uitvoeringsvoorschriften gemeenschappelijke fietsenberging en stalling voor scootmobielen bij een woongebouw vast te stellen.

7

Adviesnota Programmatische aanpak woningbouw

Het college van burgemeester en wethouders heeft AT Osborne gevraagd om te adviseren hoe de gemeente Geldrop-Mierlo, met een heldere interne en externe rolverdeling, de woningbouwopgave effectiever en versneld kan realiseren. Hierover hebben zij een advies uitgebracht, dat op 3 juni jl. aan de commissie Ruimte is gepresenteerd. Wij hebben vervolgens een bestuurlijke reactie opgesteld op dit advies. Ook dit is op 3 juni kort toegelicht. Zowel het rapport, de bestuurlijke reactie hierop en de bijbehorende raadsinformatiebrief kunnen worden toegezonden aan de raad.

Het college besluit:
1. Kennis te nemen van het adviesrapport van AT Osborne: Woningbouwopgave Geldrop-Mierlo, onderzoek en advies naar programmatische kaders voor versnelling woningbouw; 
2. De bijbehorende bestuurlijke reactie vast te stellen; 
3. In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief; 
4. De raadsinformatiebrief, inclusief het rapport en bestuurlijke reactie, door te geleiden naar de raad.

8

 

Collegevoorstel doorontwikkeling Dommelstroom Interventie Team

In 2024 is de samenwerking m.b.t. het Dommelstroom Interventie Team geëvalueerd. De directe aanleiding hiervoor was de uitbreiding van de uren van de teamleider die tot dat moment betaald zijn uit tijdelijke subsidiemiddelen. Onder leiding van een onafhankelijke kwartiermaker zijn er in het eerste kwartaal van 2025 gesprekken gevoerd tussen de Dommelstroomgemeenten. Het doel van deze gesprekken was om de kaders, doelen en uitgangspunten van het DIT scherper neer te zetten. Als gevolg hiervan zijn er afspraken gemaakt over kaders, doelen en inrichting (governance) van het DIT richting de toekomst. Door de kwartiermaker zijn de gemaakte afspraken op papier gezet in de vorm van een eindverslag. Het eindverslag en de uitkomsten hiervan worden voorgelegd aan uw college.

Het college besluit:
1. Kennis te nemen van het eindverslag van de werkgroep Dommelstroom Interventie Team.
2. In te stemmen met de urenuitbreiding voor de DIT coördinator van 0,5 FTE naar 0,89 FTE.
3. In te stemmen met het structureel opnemen van de extra kosten ter grootte van 15.200 euro t.b.v. de DIT coördinator in de begroting van 2026 en verder.
4. In te stemmen met het opnemen van een bedrag van 10.200 euro betreffende het verschil tussen de begroting en de werkelijke kosten 2025 in de tweede tussenrapportage.
5. Kennis te nemen van de vervolgstappen in het professionaliseren van de samenwerking DIT. 
6. In te stemmen met het tijdelijk opnieuw vast laten stellen van het ‘oude’ convenant DIT tot en met 31-12-2025 met de optie om dit stilzwijgend met een jaar te verlengen.
7. Het eindverslag ter kennisname samen met een raadsinformatiebrief te sturen naar de gemeenteraad.

9

 

Adviesnota Jaarstukken 2024 Geldrop-Mierlo

Hierbij bieden wij u de definitieve versie van de Jaarstukken 2024 Geldrop-Mierlo aan, inclusief het concept-accountantsverslag en de reactie hierop van het college (concept). Ten opzichte van de accountantsversie is het resultaat van de algemene dienst met circa € 180.000,- naar beneden bijgesteld.

Het college besluit:
1. In te stemmen met de jaarstukken 2024 en deze met het bijbehorende raadsvoorstel ter vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad; 
2. Kennis te nemen van het concept-accountantsverslag en instemmen met de reactie hierop van het college; 
3. Het verbeterplan archief- en informatiebeheer 2025-2026 vast te stellen; 
4. In te stemmen met het informeren van de gemeenteraden over het verbeterplan 2025-2026; 
5. In te stemmen met het versturen van het verbeterplan archief- en informatiebeheer 2025-2026 aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant.

10

 

Adviesnota RIB PlusTaken

De keuze van het college naar aanleiding van de Strategische Opdracht PlusTaken wordt ter kennisgeving verstuurd aan de gemeenteraad.

Het college besluit in te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze door te geleiden naar de raad.

11

 

Overzicht representatie vanaf 3 juni 2025

Het overzicht representatie wordt voor kennisgeving aangenomen.

12

 

Uitnodigingen, te bespreken in B&W-vergadering d.d. 3 juni 2025

De uitnodigingen worden voor kennisgeving aangenomen.