Afschrift/uittreksel burgerlijke stand (geboorteakte, huwelijk, echtscheiding, overlijdensakten)
Wat is het?
Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen: een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.
Hoe werkt het?
Afschrift of uittreksel aanvragen
U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:
- geboorteakte
- overlijdensakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- akte van partnerschapsregistratie (hier is geen internationale akte voor mogelijk)
- akte van beëindiging partnerschap (hier is geen internationale akte voor mogelijk)
Hebt u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Tegelijk met uw aanvraag kunt u ook een meertalig uittreksel of meertalig modelformulier aanvragen.
U kunt ook een afspraak maken via telefoonnummer (040) 289 38 93 bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Wat moet ik meenemen?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig legitimatiebewijs
- pinpas of contant geld. U betaalt meteen bij de aanvraag van het document. Bij voorkeur met pin betalen.
Schriftelijk aanvragen
- Een kopie van uw geldige legitimatiebewijs.
- Brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
- Uw handtekening op de brief.
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige legitimatiebewijs;
- zijn of haar eigen legitimatiebewijs.
Hoe lang duurt het?
- Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.