Stempas kwijt, niet gekregen of beschadigd? Vraag op tijd een nieuwe stempas aan

Wat is een stempas?

Alle kiesgerechtigden ontvangen uiterlijk op woensdag 15 oktober een stempas. Waar u met deze stempas kunt stemmen leest u onder andere in de bijsluiter bij de stempas en op de achterkant van de kandidatenlijst die huis-aan-huis bezorgd wordt. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee te nemen. U bent verplicht dit te tonen aan de voorzitter van het stembureau. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.

Stempas kwijt, niet ontvangen of beschadigd?

U kunt aan de balie van het gemeentehuis tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen.

Op dinsdag 28 oktober om 12.00 uur wordt het Register Ongeldige Stempassen opgemaakt. Het Register Ongeldige Stempassen wordt in de stembureaus gebruikt om te controleren of er geen stempassen worden gebruikt die niet langer rechtsgeldig zijn (bijvoorbeeld omdat de kiezer een vervangende stempas heeft aangevraagd, een volmacht heeft verleend waardoor de stempas is vervallen of dat de stempashouder is overleden). Daarom dient de aanvraag voor een vervangende stempas bij de gemeente ontvangen te zijn uiterlijk op dinsdag 28 oktober vóór 12.00 uur. Met name de QR-code op uw stempas mag niet beschadigd zijn. 

Hoe vraagt u een vervangende stempas aan?

  • Mondeling verzoek
    U kunt een afspraak maken bij de balie publiekszaken op het gemeentehuis. Dit kan vanaf woensdag 8 oktober tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 12.00 uur. Maak hiervoor een afspraak op geldrop-mierlo.nl/afspraak-maken. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd krijgt u uw vervangende stempas direct mee.
     
  • Schriftelijk verzoek
    U kunt schriftelijk een vervangende stempas aanvragen. Hiervoor kunt u modelformulier J8 downloaden via geldrop-mierlo.nl/vervangende-stempas. Het verzoek moet uiterlijk vrijdag 24 oktober om 12:00 uur bij de gemeente zijn ontvangen. Vergeet niet een kopie van uw legitimatiebewijs mee te sturen.
     
  • Digitaal verzoek
    Op www.geldrop-mierlo.nl/vervangende-stempas vindt u onder Digitaal verzoek de link om online een vervangende stempas aan te vragen. Dit kan met uw DigiD. Een digitaal verzoek kan worden ingediend vanaf maandag 22 september tot uiterlijk vrijdag 24 oktober om 12.00 uur.

Vanaf woensdag 8 oktober versturen wij de vervangende stempassen. Omdat de post op veel plaatsen niet meer dagelijks wordt bezorgd, raden wij u aan de vervangende stempas tijdig aan te vragen!

Gaat u stemmen, dan neemt u naast de stempas ook een geldig legitimatiebewijs (dat niet langer dan 5 jaar verlopen is) mee.

Stempas en volmacht

Wanneer iemand een volmachtstem uitbrengt dan moet dit altijd tegelijkertijd gebeuren met het uitbrengen van de eigen stem.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel deze gerust via een e-mail naar verkiezingen@geldrop-mierlo.nl of bel met het team Verkiezingen (040) 289 38 93.
We helpen u graag verder.