De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 jaar zijn. Vanaf deze leeftijd worden zij basisschoolkinderen genoemd. Kinderen vanaf 4 jaar tot 6 jaar worden ook wel kleuter genoemd. Een kind zit tot en met groep 8 op de basisschool. Het kind leert daar onder andere schrijven, lezen en rekenen.

Waarover wilt u meer weten?

Groei en ontwikkeling

Gemiddeld groeit een kind van 4 tot 12 jaar tussen de 55 en 75 centimeter en wordt het ongeveer 25 kilo zwaarder. Er verandert lichamelijk dus veel! Maar ook geestelijk komen er veranderingen. Uw kind begrijpt steeds meer van de wereld om zich heen en krijgt een eigen karakter. Meestal gaat dit allemaal prima. Heeft u toch vragen? Kijk eens op de website Opvoeden(externe link). Of stel uw vraag bij de GGD. Op de basisschool gaat u 2 keer met uw kind naar de GGD. De jeugdarts of de jeugdverpleegkundige kijkt of uw kind goed groeit en zich goed ontwikkelt.


Website GGD(externe link)

                 

(Pre)puberteit

Het lichaam van uw kind verandert als het tussen 10 en 14 jaar oud is. Uw kind komt dan in de puberteit. Ook geestelijk verandert er veel; uw kind wordt volwassen. Het verschilt per kind wanneer en hoe de veranderingen komen. Kijk op de website Opvoeden(externe link) voor uitgebreide informatie.


 

Voeding

Een kind groeit snel. Om gezond op te groeien is het belangrijk om goed te eten en te drinken. Een goede voeding betekent gezond eten, met af en toe iets tussendoor. Als een kind veel verschillende producten eet, krijgt het voldoende voedingsstoffen binnen. Genoeg drinken is ook belangrijk, net als bewegen. Zo blijft uw kind op een gezond gewicht.

Informatie over gezond eten vindt u op de website van het Voedingscentrum(externe link) en op de website van Opvoeden(externe link). Natuurlijk kunt u de GGD ook om advies vragen. Een handige app is de IGrow-app van TNO. Hiermee kunt u zien hoe uw kind (van 0-10 jaar) groeit, hoe lang uw kind wordt en of het een gezond gewicht heeft.

Overgewicht

Kinderen zijn steeds vaker te dik. Dat is jammer, want als je al op jonge leeftijd overgewicht hebt, kom je daar later vaak moeilijk van af. Het is goed om uw kind al jong gezond te leren eten. Ook bewegen is belangrijk. Op de website van het Voedingscentrum leest u hoe u overgewicht voorkomt. Zorg voor genoeg beweging. Laat uw kind op de fiets of lopend naar school gaan en veel buitenspelen. Zoek een sportvereniging voor uw kind. Geef zelf het goede voorbeeld door veel te bewegen en gezond te eten.

JOGG Jongeren op gezond gewicht

Geldrop-Mierlo één van de Nederlandse JOGG-gemeenten. JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. Het doel is: zorgen dat genoeg bewegen, gezond eten, water drinken en buiten spelen voor kinderen ‘normaal’ worden. De gemeente werkt hierbij samen met scholen, kinderopvang, sportverenigingen, zorg- en welzijnsorganisaties en bedrijven.

 

Veiligheid

Je kunt je kind niet overal tegen beschermen. Je wilt het ook niet alles verbieden.Het is belangrijk om hierin een balans te vinden: help uw kind om zich te ontwikkelen, maar bescherm het ook. Een keer vallen hoort erbij. Uw kind moet er alleen geen schade aan overhouden.

Leer uw kinderen dat er risico’s (gevaren) kunnen zijn in en om het huis. Leg bijvoorbeeld uit waarom het gevaarlijk kan zijn om een salto te maken op een trampoline in de tuin. Denk zelf na over veiligheid. Hang bijvoorbeeld een veiligheidsnet om de trampoline.

Kijk voor informatie over veiligheid in het verkeer op Opvoeden(externe link) of op de website van Veilig Verkeer Nederland(externe link).


 

Opvoeden

Vaak proberen kinderen uit hoever ze kunnen gaan en waar de grens ligt. Dat maakt opvoeden zeker niet makkelijk! Hoe stelt u duidelijke grenzen? Wat is een goede beloning? En wat doe je als je kind niet naar bed wil of slecht eet?

U kunt voor advies terecht bij de GGD(externe link). Of kijk voor opvoedtips op de website Opvoeden(externe link). Het CMD geeft samen met andere organisaties cursussen, workshops en trainingen over opvoeden.



 

Een ziek kind

Is uw kind ziek? Kijk op de website Dokterdokter(externe link) bij welke klachten u de huisarts belt. Informatie en advies over (kinder)ziektes staat ook op Thuisarts(externe link) en de website van de GGD: ggdbzo.nl(externe link).

Blijft uw kind ziek? Twijfelt u? Ga dan naar uw huisarts. Heeft u algemene vragen over ziekten en kwaaltjes, of heeft uw kind vaak ergens last van? Bespreek dit ook met uw huisarts.

Zakgeld

Kinderen leren door zakgeld hoe ze om moeten gaan met geld. Als ze kunnen tellen (vanaf ongeveer 6 jaar) kunt u hier mee beginnen. Geef een klein bedrag en spreek af wat uw kind ermee mag doen. Door te sparen, leren kinderen dat niet alles meteen te koop is. Voor dure spullen moet je wat geld opzij zetten. Zo leert uw kind te plannen.

Wilt u weten op welke leeftijd u kunt beginnen met zakgeld? Of welk bedrag u kunt geven? Kijk voor meer informatie op de website van het Nibud(externe link).

Sporten

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en de ontwikkeling van uw kind. Kinderen houden van klimmen, rennen en ontdekken. Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van uw kind. Als uw kind een goede conditie heeft (zich lekker voelt) wordt het minder snel ziek. Buitenspelen, naar school fietsen en wandelen zijn goede manieren om meer te bewegen. Buitenlucht is ook nog eens gezond!

U kunt uw kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten doen. Het leert daardoor ook andere kinderen kennen. Sportverenigingen vindt u in de digitale gemeentegids(externe link). Heeft uw kind een beperking? Kijk eens op de website Uniek sporten(externe link).

Geen geld om te sporten

 

Wil uw kind sporten maar er is geen geld? Misschien heeft u recht op de Regeling Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds. Deze geeft kinderen tussen 4 en 18 jaar de kans om aan een sport en/of culturele activiteit mee te doen. Meer informatie vindt u bij Minimaregelingen.

Bent u tevreden over deze pagina?