Handhavingsbeleid

Handhaven is belangrijk, maar liever blijft de gemeenteproblemen voor. Samen met de inwoners en andere afdelingen van de gemeente we problemen sneller aan te pakken en op te lossen. Het handhavingsbeleidsplan heet dat ook ‘handhaven met focus!’.

Handhaving betekent dat Buitengewoon Opsporingsambtenaren (boa's) en toezichthouders op de naleving van wet- en regelgeving en optreden bij overtredingen. Ze spreken mensen aan op hun gedrag, geven waarschuwingen of boetes, en spannen zich in voor een veilige en prettige leefomgeving in de openbare ruimte. 

Gemeente voert controles uit op de volgende terreinen:

  • Wonen en leefbaarheid
  • Bouw en woningtoezicht
  • Brandveiligheid
  • Milieu
  • Alcoholwet

Boa's

Boa’s zijn preventief aanwezig is de verschillende gebieden en werken samen met gemeentelijke partners als externe partners zoals afhaalophaaldienst, wijkregiseurs, woningcorporaties, politie, SMO, jeugd enz. Ook zijn boa’s te vinden op de wijkspreekuren met deze verschillende collega’s om samen gericht en op maatwerk per gebied integraal samen te werken. Deze buitengewoon opsporingsambtenaren zij aangesteld om veel komend ergernissen die de leefbaarheid en veiligheid beïnvloeden hierop te acteren. Gemeentelijke toezichthouders zijn ook belast met de toezicht op de basisregistratie personen.

Boetes

U kunt een boete krijgen voor met name overtredingen van Strafrecht (lichtere overtredingen), wegenverkeerswet, APV en ASV. Bijvoorbeeld:

  • Parkeerovertredingen. Parkeren op gehandicaptenparkeerplaats zonder gehandicaptenparkeerkaart
  • Overlast door straatafval (afvalstoffen verordening ASV) Verkeerd aanbieden van afval, Illegaal dumpen van afval
  • Illegale plaatsing van objecten of uitstallingen (reclame-uitstallingen en terrassenbeleid).
  • Het negeren van regels uit de lokale verordeningen (algemene plaatselijke verordeningen APV) Uitlaten van een hond op plaatsen waar dat verboden is of het niet opruimen van hondenpoep

Beleid

De aanpak van de gemeente Geldrop-Mierlo kenmerkt zich doordat ze handhaving probeert te voorkomen. Een probleem voorkomen is vaak beter en effectiever dan een probleem oplossen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door:

  • Premediation: een medewerker van de gemeente gaat in gesprek met een burger of bedrijf. Op die manier proberen we conflicten voor te zijn en straffen en juridische procedures te voorkomen.
  • Samen met de burgers inventariseren waar de problemen liggen. Soms lost handhaving niets op, maar moet de openbare ruimte worden aangepast of moet een situatie worden beëindigd.
  • Samen met de LEV-groep is het project buurtbemiddeling gestart. Met hulp van vrijwilligers, die hiervoor speciaal zijn opgeleid, kan buurtbemiddeling aangevraagd worden. Hiermee proberen we burenruzies op te lossen voordat ze escaleren.
  • Ontwikkellocaties. In plaats van achter de feiten aanlopen, wil de gemeente probleemlocaties in een eerder stadium aanpakken. Of dat herontwikkelen betekent, sluiten, sloop of nog wat anders, verschilt per situatie.

Overlast melden

De gemeente heeft een meldpunt voor klachten over bijvoorbeeld hondenoverlast of woonoverlast. U kunt een melding maken via BuitenBeter. U kunt tijdens kantooruren ook bellen naar het telefoonnummer 040 289 38 93.

Voor milieuklachten zoals stankoverlast, geluidshinder, vervuild water en bodemverontreiniging: neemt u contact op met de Milieu Klachten Centrale. Telefoonnummer (073) 68 12 821. Ook kunt u milieuklachten online melden.

Meer informatie

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie over het handhavingsbeleid? Neem dan contact op met team Leefbaarheid & Veiligheid.