Als u ziek bent, ouder wordt of een beperking heeft, kan zelfstandig wonen moeilijk worden. Toch kan er veel. Bijvoorbeeld door een aanpassing in uw eigen woning of een hulpmiddel, zoals een traplift. Misschien bent u al geholpen met iemand die u een paar uur in de week kan helpen bij het huishouden.

Waar wilt u meer over weten?

Hulp bij het huishouden

Misschien kunt u door uw gezondheid niet meer zonder hulp thuis wonen. U kunt uw huis niet meer schoonhouden of u kunt de was bijvoorbeeld niet meer bijhouden.
Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of kinderen die bij u in huis wonen. Het kunnen ook andere familieleden, vrienden of buren zijn. Als er niemand is die u kan helpen, zoek dan een vrijwilliger. Op de website VoorelkaarinGeldrop-Mierlo(externe link) kunt u uw hulpvraag plaatsen, mensen die hulp willen geven kunnen zich hier aanbieden. Komt u er niet uit? Dan kunt u ook contact opnemen met het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) via telefoonnummer 040 - 289 38 99. Zij kunnen uw aanvraag beoordelen. 

Hulpmiddelen

Heeft u hulpmiddelen nodig om het huishouden te kunnen doen? Vraag uw zorgverzekeraar om advies. Kijk op de Hulpmiddelenwijzer(externe link) van Vilans welke hulpmiddelen er zijn. Of kijk bij de Thuiszorgwinkel(externe link). Heeft u langer dan zes maanden hulpmiddelen nodig? Maak dan een afspraak met het CMD.

Bel het CMD: 040 289 38 93

Hulpvraag melden bij gemeente

U kunt zich met uw hulpvraag melden bij het CMD. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag het ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen ondersteunen (cliëntondersteuning). U kunt zelf contact opnemen met Seniorenbelangen(externe link), MEE Zuid oost Brabant(externe link), AKJ(externe link) of Zorgbelang(externe link).

Gesprek

De klantadviseur van het CMD gaat met u in gesprek en onderzoekt wat er mogelijk is. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een kennis. Maar dit mag bijvoorbeeld ook iemand van de cliëntondersteuning zijn. De gemeente bespreekt met u het volgende: Wat kunt u nog zelf? Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen? Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen? Misschien zijn er algemene voorzieningen in de buurt waar u gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld een buurthuis waar u samen met anderen kunt eten. Ook zijn er vaak vrijwilligersorganisaties in de omgeving die u kunnen helpen.

Het kan zijn dat een voorziening in uw situatie het beste is. Iedere situatie wordt apart beoordeeld. Soms is daar een medisch advies voor nodig. Als dit bij u zo is, krijgt u daar bericht van.

Plan van aanpak

Na het gesprek wordt een plan van aanpak geschreven. Staat in het plan dat u een maatwerkvoorziening (hulp speciaal voor u) nodig heeft? Bijvoorbeeld hulp in de huishouding of beschermd wonen? Dan kunt u deze voorziening aanvragen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening in de vorm van een persoonsgebonden budget (PGB) te ontvangen.

Eigen bijdrage

Voor een aantal voorzieningen geldt een eigen bijdrage. U moet een deel van de kosten dan zelf betalen. Hoeveel bepaalt het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Het bedrag hangt af van uw inkomen en gezinssamenstelling.


Website CAK(externe link)

Hulp bij vervoer

Vervoer zorgt ervoor dat u van A naar B kunt reizen, uw boodschappen kunt doen, uw kinderen naar school kunt brengen of familie of vrienden kunt bezoeken. Heeft u moeite met zelf reizen? Of om u te verplaatsen in en om uw woning? Hierdoor kan bijvoorbeeld boodschappen doen moeilijk worden. Of kunt u geen andere mensen meer ontmoeten.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of kinderen die bij u in huis wonen. Het kunnen ook andere familieleden, vrienden of buren zijn. Als er niemand is die u kan helpen, zoek dan een vrijwilliger. Op de website Voorelkaargeldrop-mierlo kunt u uw hulpvraag plaatsen. Mensen die hulp willen geven kunnen zich hier aanbieden.

Website VoorelkaarinGeldropMierlo(externe link)

Hulpmiddelen

Heeft u hulpmiddelen nodig om zich in en om uw woning te bewegen? Vraag uw zorgverzekeraar om advies. Kijk op de Hulpmiddelenwijzer(externe link) van Vilans welke hulpmiddelen er zijn. Sommige hulpmiddelen leent u bij de Thuiszorgwinkel(externe link). Heeft u langer dan zes maanden hulpmiddelen nodig? Maak dan een afspraak met het CMD.

Bel het CMD: 040 289 38 93 

Hulpvraag melden bij gemeente
 

U kunt u zich met uw hulpvraag melden bij het CMD. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag het ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen ondersteunen (cliëntondersteuning).

Gesprek
 

De klantadviseur van het CMD gaat met u in gesprek en onderzoekt wat er mogelijk is. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een kennis. Maar dit mag bijvoorbeeld ook iemand van de cliëntondersteuning zijn. De gemeente bespreekt met u het volgende: Wat kunt u nog zelf? Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen? Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen? Misschien kunt u gebruikmaken van diensten in de buurt. Zo kunt u bij steeds meer supermarkten online boodschappen bestellen en laten bezorgen. Of denk aan voorzieningen zoals de boodschappenbus, een bezorgdienst of de regiotaxi.

Het kan zijn dat een voorziening in uw situatie het beste is. Iedere situatie wordt apart beoordeeld. Soms is daar een medisch advies voor nodig. Als dit bij u zo is, krijgt u daar bericht van.

Plan van aanpak

Na het gesprek wordt een plan van aanpak geschreven. Staat in het plan dat u een maatwerkvoorziening (hulp speciaal voor u) nodig heeft? Bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel? Dan kunt u deze voorziening aanvragen bij de gemeente.
Fietsen, zoals tandems en bakfietsen of fietsen met trapondersteuning worden niet vergoed. Deze zijn algemeen gebruikelijk. Dit betekent dat ze voor en door iedereen (en niet speciaal mensen met een beperking) kunnen worden gekocht en gebruikt.


Eigen bijdrage


Voor een aantal voorzieningen geldt een eigen bijdrage. U moet een deel van de kosten dan zelf betalen. Hoeveel bepaalt het CAK(externe link) (Centraal Administratie Kantoor). Het bedrag hangt af van uw inkomen en gezinssamenstelling. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (PGB) te ontvangen.

Reizen met openbaar vervoer

Wilt u met een rollator, rolstoel of scootmobiel met het openbaar vervoer reizen? Dat kan in de meeste bussen en treinen. Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Kijk op de website van uw vervoerder wat er kan.

Taxbus

Heeft u een beperking en zoekt u vervoer? Dan kunt u reizen met de Taxbus. Een (elektrische) rolstoel, scootmobiel of rollator kunnen gewoon mee. Wel moet u dit aangeven als u een rit reserveert. Taxbus is niet voor iedereen te boeken: de gemeente bepaalt of u er gebruik van mag maken. Taxbus is voor mensen met een Wmo-vervoersindicatie. Lees meer op website van Taxbus(externe link). Wilt u buiten de regio reizen, kijk dan op de website van Valys(externe link).

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Als u gehandicapt bent, heeft u misschien recht op een gehandicaptenparkeerkaart. U moet dan een medisch onderzoek hebben gehad. U bestuurt zelf een voertuig of u bent van deur tot deur afhankelijk van de hulp van de bestuurder. U kunt geen 100 meter achter elkaar lopen.

Met de kaart mag u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen. De kaart is persoonsgebonden. Dat betekent dat alleen u de kaart mag gebruiken.

Er zijn twee soorten gehandicaptenparkeerkaarten:

  • Bestuurderskaart: als u gehandicapt bent en zelf autorijdt.
  • Passagierskaart: als u gehandicapt bent en zelf geen autorijdt.

Gehandicaptenparkeerkaart verlengen


Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft, is het belangrijk om deze op tijd te verlengen. Een Wmo-consulent van het CMD neemt hiervoor contact met u op.
Als u de gehandicaptenparkeerkaart verlengt, is er geen keuring nodig als de gemeente gegevens heeft waaruit blijkt dat u nog recht heeft op de kaart.

Kosten

Een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart kost € 44,60.
Het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart kost € 16,-

Let op: u betaalt ook aanvraagkosten bij een afwijzing.
(Tarieven 2020)

Aanvragen of verlengen

U neemt voor een aanvraag of verlenging contact op met het CMD. Daar krijgt u de informatie en het aanvraagformulier.


Meer informatie

Meer informatie over gehandicaptenparkeerkaarten vindt u bij Vervoer of op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Als u een beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Dit is een parkeerplaats vlak bij uw huis. U moet dan wel een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig hebben. Verder heeft u geen eigen parkeerplaats (bijvoorbeeld een oprit of garage) en een blijvende loopbeperking. Ook bent u medisch gekeurd.

U vraagt de gehandicaptenparkeerplaats aan bij het CMD. Het toekennen van een aanleg voor een gehandicaptenparkeerplaats kost 105,50 euro. Het aanpassen van de kentekenplaat van een gehandicaptenparkeerplaats kost 26,60 euro (tarieven 2020).

Kijk voor meer informatie bij Vervoer.

Aangepaste woning

Soms zijn aanpassingen aan uw huis nodig om er zelfstandig en veilig te kunnen blijven wonen. Heeft u door uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met lopen en bewegen? Met een paar kleine aanpassingen maakt u uw woning snel veiliger. Vraag vrienden, familie, kennissen of buren om u hierbij te helpen. Of vraag dit aan vakmensen. Op de website Lang Zult U Wonen(externe link) staan veel tips. Op de website Huistest(externe link) kunt u zien of uw woning veilig is en welke aanpassingen misschien nodig zijn.

Zijn er veel of grote aanpassingen nodig? Neem contact op met het CMD. 

Bel het CMD: 040 289 38 93

Personenalarmering

U wilt veilig zelfstandig wonen. Dan wilt u misschien wel snel om hulp kunnen roepen als het nodig is. U kunt dan zijn geholpen met personenalarmering. Dit is een systeem om bij nood hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als u in huis bent gevallen of u zich plotseling niet goed voelt. U kunt dag en nacht een meldpost waarschuwen. Dit doet u met één druk op een knoop in uw huis of via een zender om uw nek, pols of broekriem. Of met uw een mobiele telefoon.

Heeft u personenalarmering nodig? Vraag bij uw zorgverzekeraar of u een deel van de kosten vergoed krijgt.

U kunt personenalarmering aanvragen via thuiszorgorganisaties. Kijk op Zorgkaart Nederland(externe link) voor alle thuiszorgorganisaties bij u in de buurt.